Czy szkolić z bhp w Białymstoku to obowiązek? - ppoż

szkolenie bhp białystok

Sposób przeprowadzania audytu bezpieczeństwa

Przeprowadzanie audytu BHP jest jedną z wielu usług oferowanych przez firmę, która zajmuje się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy. Głównym zadaniem audytu bezpieczeństwa jest sprawdzenie, czy w da

Dodane: 08-07-2020 19:47
Czy szkolić z bhp w Białymstoku to obowiązek? - ppoż szkolenie bhp białystok
nej firmie są przestrzegane odpowiednie przepisy regulujące zachowanie bezpieczeństwa i higieny pracy. Jedną ze sprawdzanych kwestii związanych z bezpieczeństwem są szkolenia BHP pracowników oraz okres ich ważności. Przeprowadzaniem audytu bezpieczeństwa zajmują się odpowiednio wykwalifikowani i wyszkoleni specjaliści pracujący w służbie BHP. Audyt BHP polega na sprawdzeniu warunków pracy panujących w danym zakładzie, firmie, przedsiębiorstwie lub instytucji. Ocenie podlegają wszelkie sprawy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, która to ocena jest przeprowadzana przez zatrudnioną do tego celu zewnętrzną firmę. Po przeprowadzonym audycie bezpieczeństwa pracodawca otrzymuje szczegółowy raport dotyczący przeprowadzonej oceny wraz ze wskazówkami, co należałoby zmienić w firmie w kwestiach bezpieczeństwa i higieny pracy.


Karta szkolenia wstępnego

Każdy pracownik zaczynający pracę w danym zakładzie lub firmie musi posiadać ukończone wstępne szkolenie BHP. Zadaniem wstępnego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest zapoznanie pracownika z ogólnymi zasadami zachowania bezpieczeństwa w miejscu pracy. Wstępne szkolenie BHP jest podzielone na instruktaż ogólny oraz instruktaż stanowiskowy. Karta szkolenia wstępnego BHP stanowi dokument potwierdzający odbycie takiego szkolenia przez pracownika. Posiadanie takiej karty szkolenia wstępnego jest istotne, ponieważ w razie inspekcji stanowi dokument zaświadczający o posiadaniu ukończonego szkolenia, warto więc zadbać o to, żeby karta była odpowiednio przechowywana. Karta wstępnego szkolenia BHP powinna znajdować się w części B akt osobowych pracownika. Sam okres ważności karty trwa do 6 miesięcy w przypadku osób pracujących na stanowiskach kierowniczych, a dla pozostałych pracowników karta ma ważność 12 miesięcy. Warto także zadbać o to, by karta wstępnego szkolenia była odpowiednio podpisana przez wymagane osoby.


Jakie usługi świadczą firmy BHP

Na rynku istnieją specjalistyczne firmy zajmujące się szeroko pojętym BHP. Firmy zajmujące się branżą bezpieczeństwa i higieny pracy oferują szeroki zakres usług obejmujących BHP, PPOŻ, pierwszą pomoc przedmedyczną oraz Ochronę Środowiska. W ramach usług świadczonych typowo w ramach BHP można wyróżnić szkolenia BHP, przeprowadzanie audytów w przedsiębiorstwach, a także ocenę ryzyka zawodowego i obsługę BHP. W ramach usług związanych z ochroną przeciwpożarową firma BHP oferuje szkolenia PPOŻ, przegląd sprzętu gaśniczego oraz wykonanie Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego. W ramach pierwszej pomocy przedmedycznej udzielane są odpowiednie szkolenia dla pracowników. Usługi z zakresu Ochrony Środowiska zaś dotyczą sporządzania sprawozdań, pełnienia nadzoru nad Kartami Przekazania Odpadów oraz przeprowadzanie audytu OŚ. Firma działająca w branży BHP oferuje więc bardzo szeroki zakres usług, które dotyczą nie tylko bezpieczeństwa i higieny pracy, ale także ochrony przeciwpożarowej, udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz Ochrony Środowiska.


Praca jako specjalista do spraw BHP

Bezpieczeństwo i higiena pracy jest dość szeroką dziedziną, która wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy oraz odpowiednich kwalifikacji od pracowników działających w tej branży. Pracownik służby BHP musi posiadać odpowiednie kwalifikacje, żeby móc prowadzić szkolenia BHP, szkolenia PPOŻ oraz przeprowadzać audyty bezpieczeństwa. Osoba chcąca pracować w branży BHP musi przede wszystkim ukończyć studia podyplomowe lub musi posiadać wykształcenie kierunkowe o specjalności, która dotyczy bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto osoba taka musi odbyć co najmniej roczny staż kierunkowy, żeby móc pracować jako specjalista od spraw związanych z BHP. Praca w branży BHP, wbrew powszechnemu przekonaniu, wymaga sporej odpowiedzialności oraz znajomości bieżących przepisów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Specjaliści zatrudnieni w firmie BHP muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje oraz szeroką wiedzę na wiele różnych tematów, ponieważ branża BHP obejmuje świadczenie sporego zakresu usług.